søndag 26. april 2015

Kapittel 11 - Andre verdenskrig - Repetisjonsspørsmål

Historie Vg3 Påbygging

https://www.ark.no/ark/boker/Aastad-Svein-A-Libaek-Ivar-Historie-vg3-pabygging-9788202289676#.VS52hJMRr-s

Kapittel 11
Andre verdenskrig

  1. Hva menes med «fredsoptimismen» på 1920-tallet?
Det var en fredsoptimisme som preget folks bevissthet fordi stormaktene underskrev avtaler hvor de godtok de nye grensene etter første verdenskrig. Videre ga USA store lån til Tyskland for at landet skulle ha evne til å betale tilbake krigsskadeerstatninger og ordne opp økonomien sin. Både kommunister og nazister mistet oppslutning på grunn av USA-hjelpen, og Tyskland ble i tillegg tatt opp som medlem av Folkeforbundet. I 1928 undertegnet de fleste av verdens land en avtale som forpliktet dem til å løse konflikter uten bruk av våpen.

  1. Hvordan førte Japan en aggressiv politikk i 1930-årene?
Bakgrunnen for den aggressive politikken: Etter at Japan på slutten av 1800-tallet ble omdannet fra en keiserlig føydalstat til en moderne industristat etter vestlig mønster, økte folketallet og eksporten kraftig. I det imperialistiske kappløpet var Russland, Storbritannia, Frankrike og USA de største motstanderne – likevel stilte Japan seg på de alliertes side under første verdenskrig, men endte med å bli rimelig misfornøyde med fredsoppgjøret, blant annet fordi de ikke ble anerkjent som en fullverdig stormakt. De ville ha større innflytelse i Kina, og i Folkeforbundet fikk de ikke inn klausulen om rase-likestilling. Oppå alt dette skapte det også mye frustrasjon at USA stengte grensene sine for asiatiske innvandrere i midten av 1920-årene.

Den aggressive politikken: På bakgrunn av alt dette var de antivestlige følelsene sterke blant den nye generasjonen unge nasjonalister, som ville gjenreise japansk kultur og uavhengiggjøre seg fra utenlandsk innflytelse. Da krakket i 1929 ødela silkeindustrien og skapte vanskeligheter for eksportvareproduksjonen, fikk nasjonalistene styrket sine posisjoner. De snikmyrdet deretter hundrevis av liberale politikere og forretningsfolk med vestlige kontakter, og forlangte at Japan måtte utvide sitt territorium.

De ønskene ble oppfylt da japanske tropper i Mandsjuria i 1931 erobret resten av Kinas provins. Resultatet ble at Folkeforbundet fordømte Japan, og Japan meldte seg ut og erklærte en ny asiatisk orden med seg selv i sentrum, startet en diger militær opprustning og gikk til full krig mot Kina i 1937. Videre undertegnet de antikominternpakten med Hitler-Tyskland i 1936, som gikk ut på at de to statene ville stå sammen mot den internasjonale kommunismen.

  1. Hvilke stormakter støttet høyresiden under den spanske borgerkrigen?
Høyresiden, som var ledet av general Francisco Franco, vant borgerkrigen med støtte av Mussolini og Hitler. Italia sendte 50.000 «frivillige» soldater, og Tyskland satte inn flystyrker som fraktet Francos soldater og utførte bombeangrep.

Venstresiden, folkefronten (folkefrontregjeringen vant valget samme året, 1936, som jo var grunnen til at borgerkrigen startet), fikk ingen militær støtte av Frankrike og Storbritannia fordi britene var skeptiske til kommunistenes innflytelse i republikken, og Frankrike var redd for å bli dratt inn i en storkrig.

  1. Hvilke bestemmelser inneholdt Versaillestraktaten om Saar og Rhinland?
Ifølge Versaillestraktaten skulle Saar, som var rikt på kullforekomster, administreres av Folkeforbundet i 15 år, og traktaten bestemte også at Rhinland, som var et strategisk viktig grenseområde, skulle demilitariseres på ubestemt tid.

  1. Hva var innholdet i Münchenforliket og den tysk-sovjetiske ikkeangrepsavtalen?
Fordi Hitler absolutt ville samle enda flere tyskere innenfor egne grenser, forlangte han at det tsjekkiske Sudet-området skulle innlemmes i Tyskland fordi det bodde 3.000.000 tyskere der. Tsjekkerne nektet, spesielt på grunn av områdets rike kullforekomster og grensefestninger. Men igjen truet Hitler med krig, og høsten 1938 ble det holdt en konferanse i München hvor Storbritannia, Frankrike og Italia tvang tsjekkerne til å gi fra seg Sudet-området, samt enkelte mindre områder i Polen og Ungarn. Dette var derfor innholdet i Münchenforliket.

Stalin, som både mislikte og ble paranoid av å måtte stå utenfor Münchenkonferansen, innledet drøftinger med Hitler. Disse førte til at de to diktatorene inngikk en ikkeangrepsavtale, og i en hemmelig protokoll ble de også enige om å dele Polen mellom seg og la Sovjetunionen overta Estland, Latvia og Litauen, i tillegg til Bessarabia i Romania.

  1. Hva menes med «Blitzkrieg»?
Blitzkrieg betyr lynangrep, og var en ny krigføringsmetode tyskerne tok i bruk da de angrep de polske felttoget 1. september 1939. Metoden gikk ut på å bruke overraskelsesmomentet sammen med raske framstøt med lette panservogner og stupbombefly.

  1. Hvordan endte vinterkrigen mellom Sovjetunionen og Finland vinteren 1939-40?
Fordi Stalin ville sikre seg mot angrep vestfra, krevde han at det tyskvennlige Finland ga fra seg landområdet og tillot sovjetiske baser på finske øyer i Østersjøen, noe de selvsagt ikke gikk med på. Svaret fra Stalin var invasjon.

Både Storbritannia og Frankrike planla å hjelpe Finland, men det ble aldri noe av fordi Finland endte med å slutte fred med Sovjetunionen i midten av mars 1940. En fredsavtale kom istand, hvor Finland avstod store deler av Karelen, og i tillegg måtte finnene tillate sovjetiske marinebaser på finsk territorium.

  1. På hvilken måte ble den norske nøytraliteten krenket da britene angrep Altmark?
Altmark var et tysk hjelpeskip som søkte tilflukt i Jøssingfjord ved Egersund, innenfor den nøytrale tremilsgrensen langs norskekysten. Britene var svært misfornøyde med det faktum at tyske skip lastet med krigsviktige varer slapp gjennom den britiske marineblokaden i Nordsjøen ved å holde seg innenfor denne grensen.

Etter at tre engelske handelsskip ble senket av tyske u-båter på norsk sjøområde, gjorde britene det klart for den norske regjeringen at de ville la sine egne marinefartøyer operere i norske farvann. Ergo, da syv tyskere ble drept da britene bordet Altmark og befridde 300 fanger uten at norske soldater grep inn, ble den norske nøytraliteten krenket fordi det nå ble krig innenfor grenseområdet.

  1. Hvorfor angrep Hitler Norge?
Flere grunner:
    • Da britene 8. april 1940 la ut miner langs norskekysten for å tvinge tyske handelsskip ut i internasjonalt farvann, hvor de lettere kunne angripes, gjorde dette det klart for Hitler at den norske nøytraliteten ikke gagnet Tyskland.
    • Hitlers ordre om å påbegynne et felttog mot nord skjedde derimot ikke før etter at Quisling hadde besøkt Berlin i desember 1939. Her hadde han ytret et ønske om at Norge og Tyskland burde gå sammen for å bekjempe kommunister og jøder.

  1. Hvorfor måtte de allierte trekke sine styrker ut av Norge i juni 1940?
Fordi verken de norske eller allierte styrkene var i stand til å hamle opp med tyskerne, som var bedre trent og hadde overlegen ildkraft fra automatvåpen, tanks, artilleri og bombefly. Etter kun tre uker var Sør-Norge under tysk kontroll, noe som igjen utløste regjeringskrise i Storbritannia, og statsminister Neville Chamberlain ble avløst av Winston Churchill.

  1. Hva var Maginotlinjen?
Festningsverkene langs elven Rhinen ble kalt Maginotlinjen. Her sto de franske troppene som led et nederlag fra tyskernes flankeangrep gjennom Benelux-landene.

  1. Hvilken politikk førte Vichy-regjeringen i Frankrike?
I motsetning til den nordlige delen av Frankrike, som ble okkupert av tyskerne, så samarbeidet den sørlige delen frivillig med Hitler. Regjeringen, som hadde hovedsete i byen Vichy – og derav Vichy-regjeringen – utleverte kommunister og jøder til tyskerne og fikk franske tropper i Afrika og Syria til å krige mot britene.

  1. Hva var «slaget om Storbritannia», og hvordan endte det?
Slaget om Storbritannia var invasjonen Hitler forberedte etter det franske nederlaget. Det var en krig i lufta over Sør-England, og takket være et effektivt luftvern og de nye jagerflyene Spitfire og Hurricane, maktet det britiske luftforsvaret å skaffe seg herredømme i lufta. Med radarene oppdaget de tyske fly på lang avstand, slik at luftvernkanonene ble klargjort, og jagerflyene kunne komm seg raskt på vingene.

  1. Hvordan prøvde Mussolini å skape «et romersk imperium» på balkan?
Ved å la italienske tropper okkupere Albania i 1939, og deretter angripe Hellas i april 1941. Dette klarte de derimot ikke, så Hitler bestemte seg heller for å ta både Hellas og Jugoslavia. Noe tyskerne klarte lett, og førte til at begge statene ble okkupert av tyske og italienske soldater. Med tanke på at Ungarn, Romania og Bulgaria alle hadde blitt nazivennlige diktaturer, betydde dette at hele Balkan nå var i aksemaktens vold sommeren 1941.

  1. Hvilke stater hjalp Tyskland under angrepet på Sovjetunionen i 1941?
Da Hitler brøt ikkeangrepsavtalen i juni 1941, rykket de tyske styrkene fram på bred front med støtte av finske, ungarske og rumenske tropper.

  1. Hvordan kom USA i krig med Japan og Tyskland i slutten av 1941?
Det var den japanske generalen Hideki Tojo som fant ut at det var på tide med et oppgjør med USA, og ville derfor slå ut USA som en rival i Asia og i Stillehavet. Derfor angrep japanske fly den amerikanske flåten Pearl Harbor på Hawaii 7. desember 1941. Resultatet ble åpenbart at USA erklærte Japan krig.

Ikke lenge etter dette erklærte Hitler og Mussolini USA krig også.


Historiebesvarelsene nå tilgjengelig som ebok
(ca. 22000 ord!)

Alle repetisjonsbesvarelser på studentnotaternettsiden er nå tilgjengeliggjort som ebok, for de som ønsker å ta med seg studieressursen "hjem".


Eboka er en god måte å øve seg opp til eksamen på - både for elever og privatister.
  1. Hva var Nanjing-massakren?
I 1937 skjedde det verste overgrepet på kineserne utført av japanere. 300.000 mennesker ble drept på seks uker. Folk ble skutt, halshogd, brent i hjel, kokt, voldtatt, kastet i elva, levende begravd eller kjørt ned av tanks. Denne samt andre grusomheter fører fortsatt til problemer i forholdet mellom Kina og Japan.

  1. Hvordan så nazistene på russere og polakker?
De slaviske menneskene ble sett på som undermennesker med begrensede oppgaver, og Hitler ønsket helst å utslette den polske og sovjetiske staten og stort sett forflytte og redusere antallet polakker og russere. Polakkene ble nektet videregående utdanning og måtte gjøre slavearbeid på gårdsbruk overtatt av tyskere, mens de polske intellektuelle systematisk ble henrettet fordi de ble oppfattet som bærere av polsk nasjonalisme. Den sovjetiske sivilbefolkningen ble utsatt for ufattelige påkjenninger, og både tyskere og sovjetere brukte den brente jords taktikk, som gikk ut på å brenne landsbyer.

  1. Hvilke deler av den sovjetiske befolkningen ble særlig hardt rammet av krigshandlinger?
Sivilbefolkningen. De samlede sovjetiske tapene under andre verdenskrig er beregnet å være ca. 8 millioner militære og hele 19 millioner sivile.

  1. Hvilke forhold skapte konflikter mellom Polen og Sovjetunionen under andre verdenskrig?
Blant annet var polakkene svært bitre over at staten deres oppløstes på grunn av den tysk-sovjetiske ikkeangrepsavtalen fra 1939, og de var sjokkert over at russerne henrettet mellom 15.000 og 22.000 polske offiserer og intellektuelle året etter.

Videre, høsten 1944, ble forholdet mellom dem enda verre da Stalin sviktet den polske motstandsbevegelsen. Da sovjetiske tropper nærmet seg Warzawa, gjorde polske frihetskjempere opprør mot tyskerne uten av sovjeterne kom dem til unnsetning, noe som førte til at tyskerne klarte å slå ned oppstanden før Den røde armé erobret byen. Og etter erobringen innsatte Stalin en regjering av polske kommunister med liten støtte i befolkningen.

  1. Hva gikk de alliertes terrorbombing ut på?
Den gikk ut på å strategisk teppebombe fiendens byer og industriområder, rett og slett for å drepe flest mulige sivile. Ønsket var å bryte ned moralen til den tyske sivilbefolkningen og presse nazistene til å kapitulere, men også å gjengjelde bombeangrepene og svekke den tyske krigsindustrien.

Over 1.000.000 tyskere ble drept og såret under disse luftangrepene, og det samme skjedde i Japan. Og i ingen av landene førte bombingen til at krigsmoralen ble svekket, ei heller oppsto det noen debatt de allierte i mellom om hvorvidt teppebombingen var i strid med folkerettens regler om at sivile skal skånes i krig.

  1. Hvilke metoder brukte nazistene for å utrydde jødene?
I 1930-årene prøvde nazistene å tvinge jødene til å forlate landet, hvorpå omtrent halvparten emigrerte.

Etter Polens kapitulasjon i 1939 ble jødene samlet i gettoer.

I 1942 ble de transportert til egne utryddelsesleirer i den sørøstlige delen av landet. De som overlevde transportene ble sortert ved ankomsten. Noen ble plukket ut til å arbeide i rustningsfabrikkene i Auschwitz, og de levde stort sett kun i noen få måneder. Mangel på mat, klær, eller sykdom og mishandling ble deres endelikt.

I de tyskokkuperte delene av Sovjetunionen drepte nazistenes mordkommandoer til sammen 1,25 millioner jøder. De fleste ble skutt i store massegraver de måtte grave selv.

  1. Hvordan endte slaget ved Stalingrad i januar 1943?
Hitler ville ta kontroll over oljefeltene i Kaukasus og den viktige industribyen Stalingrad ved Volga. Den røde armé trakk seg da tilbake til de kaukasiske fjellene, og da vinteren kom ble tyskerne omringet. I januar 1943 måtte derfor tyskerne kapitulere etter det største slaget i historien, hvor over 1.000.000 døde eller var såret. Denne seieren ble et vendepunkt for krigen på østfronten, og ett år seinere var de tyske troppene drevet tilbake til det østlige Polen.

  1. Hvordan stilte regjeringen Nygaardsvold seg til det tyske angrepet på Norge?
Negativt.

Tyskerne hadde jo håpet å kunne ordne et nytt norsk styre i samarbeid med regjeringen, som i Danmark, men den gang ei. Styrkene som skulle ta over hovedstaden kom med krysseren «Blücher», som ble senket i Oslofjorden, ved festningen Oscarsborg. Dette førte til at kongen, Stortinget og regjeringen fikk en åpning til å stikke av – da først til Elverum, hvor regjeringen fikk fullmakt til å styre landet på egenhånd, og senere til eksil i Storbritannia da de norske styrkene måtte kapitulere i juni 1940.

Videre, da Quisling gjennomførte verdens første statskupp over radio og avsatte regjeringen, sa kong Haakon 7. at han ville abdisere heller enn å utnevne Quisling som ny statsminister.

  1. Hva var Administrasjonsrådet?
Administrasjonsrådet erstattet Quislings kuppregjering allerede etter første uka, og tok seg av det sivile styret i de okkuperte landsdelene. Rådet besto av statsadministrasjonsrepresentanter og de store organisasjonene i næringslivet. Fordi de fleste folk hadde et ønske om å komme tilbake til normale forhold så fort som mulig, valgte de å slutte seg opp om Administrasjonsrådet.

  1. Hva gjorde Terboven med kongehuset og Nygaardsvold-regjeringen i september 1940?
Josef Terboven ledet Reichkommissariatet som Hitler opprettet like etter invasjonen. Dette ble maktsenteret for det tyske okkupasjonsstyret i Norge under hele krigen

Terboven oppløste Administrasjonsrådet og forbød alle andre partier enn NS. I samme slengen avsatte han kongehuset og regjeringen og opprettet isteden et kommissarisk statsråd under tysk overhøyet.

  1. Hva mente Hitler med at Norge var «et skjebneområde»?
Han mente at Norge hadde en sentral rolle i den tyske krigføringen, og at Norge faktisk kunne bli landet krigen ble avgjort i.

Hitler fryktet en alliert invasjon i nord, og bygde derfor ut kanonstillinger langs hele kysten. På et tidspunkt var okkupasjonsstyrkene oppe i omtrent 430.000 mann. Videre, Norge var et viktig oppmarsjområde i krigen mot Sovjetunionen, og fra flyplasser og marinebaser rettet tyskerne harde angrep mot konvoirutene i Nord-Atlanteren.

  1. Hvilke hovedmål hadde Nasjonal Samling under andre verdenskrig?
Quisling og NS hadde som mål å få til en gjennomgripende nyordning av det norske samfunnet, blant annet ved å ta kontroll over statsapparatet, fylker og kommuner. De ville overta styringen av de store nærings- og yrkesorganisasjonene. Representanter skulle sendes til et riksting som skulle erstatte Stortinget.

Om alle disse planene ble vellykkede, håpet Quisling å få i stand en fredsavtale med Tyskland som kunne sikre Norge en plass i det nye «storgermanske» Europa. Et viktig ledd i disse planene var å opprette en ny norsk hær som skulle settes inn mot Sovjetunionen.

  1. Hva var Statsakten på Akershus i februar 1942?
Under «Statsakten på Akershus» 1. februar i 1942 ble Quisling utnevnt til ministerpresident (dog maktforholdene ikke endret seg). Denne dagen dannet NS en ny regjering som avløste det kommisariske statsrådet.

  1. Gi eksempler på sivil motstand mot tyskerne og NS.
  • Antinazistiske holdninger ble for eksempel vist ved å feste en binders i jakkeslaget, eller ta på seg rød topplue.
  • Blomst i knapphullet på kong Haakon 7. bursdag fungerte som et symbol på lojalitet overfor det «avsatte» kongehuset.
  • Folk kunne snudde ryggen mot militærparader, og demonstrerte mot tyskere og nazister ved å nekte å sitte ved siden av dem på bussen, toget eller trikken.
  • For barn og ungdom var det populært å rive ned propagandaplakater og male antinazistiske slagord og symboler på vegger og gjerder.

  1. Hva var Milorg?
Den militære delen av motstandsbevegelsen.

  1. Hvordan deltok Nygaardsvold-regjeringen i krigen på de alliertes side?
Regjeringen tok kontroll over handelsflåten og samlet den i verden største rederi, Nortraship. Dette begynte de med så fort de kom til London sommeren 1940. Nortraship transporterte alle typer forsyninger for de allierte og var utvilsomt Norges viktigste bidrag i kampen mot nazismen, og vi betalte med at ca. 600 skip og 3000 sjøfolk mistet livet.

Videre, inntekten fra handelsflåten gjorde at London-regjeringen kunne opprette militæravdelinger i utlandet. Norske marinefartøyer opererte i Atlanterhavet og Nordsjøen, og flygere utdannet i Canada deltok i kampene over Storbritannia og på kontinentet. Hærstyrker ble satt opp i Skottland og Sverige, mens spesialstyrken kompani Linge ble utdannet av britene. Mange Linge-soldater ble videresendt til Norge for å trene opp Milorg.

  1. Hvordan foregikk frigjøringen av Norge?
Den røde armé rykker over den norsk-sovjetiske grensen i slutten av 1944, og tvang tyskerne på retrett. På vei sørover brant og ødela tyskerne mer enn 10.000 hus, båter, veier, bruer og kaianlegg i Finnmark og Nord-Troms, og omtrent 50.000 mennesker måtte tvangsevakueres. De få som klarte å stikke av led av matmangel og hjemløshet den siste krigsvinteren.

Våren 1945 var det ca. 360.000 tyske soldater i landet, og mange var redde for enorme ødeleggelser og blodbad dersom de fikk ordre om å kjempe videre. Lettelsen var derfor stor da den tyske militærledelsen fattet beslutningen om å legge ned våpnene 8. mai 1945. Dette ble så fulgt lojalt av de tyske soldatene.

Krigen var over.

  1. Hvilke av de nordiske landene ble medlemmer av NATO i 1949?
Norge, Danmark og Island. (Men ikke Sverige, som i motsetning til de andre kom økonomisk styrket av av krigen, og fortsatt tro på at nøytralitetspolitikken kunne fortsette.)

  1. Hva var hovedmålene i Atlanterhavserklæringen fra 1941?
Å trekke opp hovedprinsippene for en ny verdensordning – dette for å unngå liknende katastrofer i framtiden. Roosevelt og Churchill undertegnet Atlanterhavserklæringen da i 1941, og stater som tok disse landenes parti sluttet seg til erklæringen og kalte seg for De forente nasjoner. Enigheten de kom fram til var 

«å forsvare liv, frihet, uavhengighet og religionsfrihet, og å bevare menneskerettigheter og rettferdighet både i eget og andre land.»

Den nye verdensorganisasjonen fikk navnet De forente nasjoner, FN, og skulle sikre at disse målene ble innfridd.


Og til slutt: 
Hvis du er som meg ønsker du å gjøre det så bra som mulig - uavhengig av hva du studerer.
I så fall har jeg et tre studieteknikkbøker å anbefale som kan være til hjelp underveis i studielivet. Alle finnes som Kindle-bøker og kan leses med Amazons smartfonapp, enkelt på skolebussen, f.eks - eller kanskje i friminuttene? haha ;)

 *

http://amzn.to/2ch0a3O

*

http://amzn.to/2bXf941


4 kommentarer: