lørdag 4. april 2015

Velkommen!

J'allo!
Denne bloggen er en slags blanding av informasjon angående det å ta studiekompetanse etter 23/5-regelen, og informasjon/lesehjelp/notater/osv. i videregåendefagene man da som privatist må ha. I flere av de seks fagene man må ta finnes det forskjellige emner man potensielt sett kan ta, og jeg kommer kun til å legge ut notater/oppgavesvar/osv. fra de emnene jeg selv tar i denne prosessen.


Har jo studiekompetanse fra før, meeen ...
For ordens skyld bør det kanskje nevnes et par ord om min situasjon, slik at du kan finne ut om den relaterer til din situasjon eller ikke. Er vi i to vidt forskjellige båter er det muligens av mindre interesse for deg å følge med her.

Min historie kjapt: Jeg har allerede studiekompetanse fra før - ja, du veit, fra første gangen jeg gikk på videregående helt tilbake i 2003/4 (eller noe rundt der). Siden den gang har jeg tatt både en bachelorgrad og et 2-årig fagskolestudium, men dét skal ikke snakkes om nå. Nå er det nok å vite at jeg har bestemt meg for å komme inn på et studium som krever absolutte toppkarakterer fra videregående, og må derfor gå tilbake til begynnelsen for å øke snittet til omtrent det dobbelte av hva jeg har på førstegangsvitnemålet mitt.

Mest sannsynlig kommer jeg til å havne på den mørke siden av 30-åra før jeg er ferdig med alt, men det er greit. 

Null stress, ijant.

Eller?

Interrotenettet
Det kan være mye rot å finne fram i all informasjonen på nettet, så her på bloggen kommer jeg til å legge ut det jeg veit med sikkerhet etter å nå ha vært i kontakt med Samordna opptak, x antall studieveiledere og alle Norges fire universiteter for å forsikre meg om at fagene jeg tar er korrekte. Jeg ønsker derfor å spare deg for det samme peset ved å dele ut hva jeg tar, så kanskje du kan ta det samme - hvis vi er i sånn noen lunde samme båt.

Skolearbeidsgreier
I tillegg (og kanskje hovedsaklig), som jo allerede nevnt, kommer bloggen til å være et sted hvor jeg pøser ut relevant stoff for de fagene jeg til enhver tid jobber med. Med 23/5-regelen får man generell studiekompetanse ved å ta de 6 studiekompetansefagene (som jeg kommer inn på seinere), hvilket betyr at disse fagene (med enkelte små variasjoner mht. nøyaktig hvilket emne man ønsker å ta) er de samme for alle. Arbeidsgreiene jeg legger ut vil derfor mest sannsynlig kunne være til hjelp for ganske mange flere enn kun meg, og siden jeg sikter mot toppkarakterer i alle fagene betyr det at jeg er nødt til å gjøre en hel haug med skriftlige greier i prosessen av å programmere topplokket mitt til å huske all informasjonen - så hvorfor ikke legge det ut så alle kan få en del av kaka?

Vel, i det minste gjør jeg det for å strukturere mine egne greier på et sted jeg alltid har tilgang til, så kan jo du bruke det hvis du vil.

Publiseringstetthetsfrekvens
Og hvor ofte kommer det nye ting, spør du?

Aner ikke, men i løpet av de neste 2-4 årene må jeg uansett igjennom alle de 6 studiekompetansefagene, så da kommer det litt innimellom i hele den tidsperioden. Dog kommer det også an på hvor mye jeg slækker'n, seff.


+ et lite btw
Skulle det mot formodning skje at jeg a) kommer inn på det gitte studiet før jeg er ferdig med studiekompetanseprosessen, eller b) jeg plutselig bare gir faen og ikke gidder allikevel, kommer denne bloggen til å møte sitt utviklingsmessige endelikt. 

Men da sier jeg ifra.

Yes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar